Feb 26, 2011

Macam Bunyi Butter ; Selamat Tinggal Dunia. Jangan Lupa Komplot ; Disko Tanpa Risiko.

Penang, 2011.

Kalau gua masih ada pada waktu itu.

kau orang pasti lupa.
perkara itu. yang kau orang masih, belum atau sudah. bersama buku kuliah.

jalan.
sepi kalau kau orang seorang diri. mencari apa yang kau orang cari. sembunyi bila ada risiko pada diri.


apa gua lihat pada dunia.
gua tinggal dunia sastera. tiada seperti dahulu, yang selalu bersama pemuisi agung Malaya.

sekarang.



dunia yang gua ada hanya buntu dan terus untuk berfikir. manusia aku lihat menjadi semakin gila.
masa, dua tiga saat kau orang pejam mata, satu perkara mesti akan berubah.


ada masa-masa tertentu ia menjadi seperti kampung gua yang semakin pupus penduduk. pupus dengan manusia.
gua teringat akan Bandara Jakarta.
sibuk seperti semua orang tiada masa berbual. yang ada cuma pelancong asing atau orang-orang kaya yang tiada rasa susah.

gua semakin jadi kelam kabut. apa yang gua ingin gaduhkan.

apa provokasi minda gua yang berpengaruh hebat dengan akal?

abstrak yang lurus sering kali goyang. dunia lintang pukang. gua baca apa jadi pada dunia. bila masa manusia Malaya mahu seperti mereka? suara kau orang mungkin sudah cukup lantang untuk berkarya.


gua sedang mencari semula apa yang hilang.


fikiran teringat saudara lima tahun bersama. gua rindu sama kau orang.

sendiri gua benci...

apa yang perlu gua bebaskan. ucap selamat tinggal pada dunia? dunia yang bukan seperti kau orang fikirkan.

gua hilang dunia berkatya, dunia seni gua, dunia luahan rasa pada dunia.


cair merah tumpah. putera adam tumbang. gila apa punya manusia. bila kemanusiaan akan wujud di kota kebenaran?

berdenyut dan terasa.

gua.seperti biasa cuma mengahargai dunia. aku hanya melihat, mendengar, tiada berkata. hanya segelintir yg tahu siapa seniman itu, siapa hijau itu, apa ada pada warna. cuma sahabat gua recarnation alamat entrinya.


bertanya pada diri. gua bukan yang berkata tanpa bukti. seperti tiada kata yang terucap bila sampai di Bali, Indonesia. apa yang gua cari? "travel" sana sini?


masih ada journal-journal gua yang masih tidak gua sampaikan.

gua masih ingin melihat perkara yang buat kau orang menangis. menangis dari mata yang melihat kesuraman dunia.

pasar seni. gua lihat seni agung mereka. gua lihat air muka seniman. jangan berkata untuk angkat diri sendiri. jangan menjadi gila bila kau orang sampai tahap mati.

jangan.

kau orang banyak kata. cuba diam. lihat sahaja, dengar sahaja.

kau orang boleh kata ikut suka, tapi gua kisah apa. gua hanya diri gua. yang gila sendiri. mentafsir dengan mengkaji, bukan berkata seperti tiada gigi, seorang pun tak faham. lantak kau orang sendiri.

hanya disko tanpa risiko. berkomplot dengan hati. jangan jadi manuisa keji. gua tak suka. buat hal kau orang sendiri. jangan ingat gua tiada hati. gua cuma gua yang masih ada harga diri. kau orang bikin gua rasa mahu tembak sampai mati.

ini dunia bukan untuk kau orang. ini dunia untuk dikongsi. jadi, yang atas kau orang turun bagi yang bawah buat suara hati untuk jadi seperti yang kau orang tak pernah fikir.




1 comment:

  1. gua juga mncari ssuatu yg telah gua tinggalkan...gua melangkah kedepan tanpa menoleh kebelakang...:)

    ReplyDelete