Feb 6, 2011

Ada Cerita, Disebalik Cerita.

cerita satu.

gua lihat, seorang tua duduk seorang di kerusi sambil hembus asap rokok yang dihisap, lalu dilihat rokok itu. apa mahu jadi hari seterusnya? mungkin dalam fikirannya sedemikian rupa.

gua lihat, seorang tua yang menghisapa rokok itu dari jauh, mengalir air matanya jatuh ke bumi. hati gua, rasa tak senang hati. lihat seorang tua yang seorang diri. apa yang kau orang rasakan? apa masalah yang kau orang selalu fikirkan. dengan gaya kacak yang gua ada, gua pergi tanya sama seorang tua. jawapannya adalah tepat macam mana yang gua rasa. anak-anak hilang akal usir keluar.

cerita dua.

gua bukan tertinggal setahun yang lepas sebab baru mahu letak ke bawah ini entri. gua sudah bosan baca berita harian online setiap pagi. kau orang cakap besar, politikkan semua keadaan dunia. hal orang kau orang jadi gila mulut, macam siput sedut.panjat buluh, air pasang, tenggelam semula.

orang kita, buat baik pada dunia, bawak orang kita juga balik malaysia, kau orang tuduh sudah lama patut mereka buat. tapi tangan sendiri kau orang letak bawah punggung buat arang bagi panas. ini kerja gila. bukan main sama kata, tapi ini main sama akal, jiwa dan nyawa.

itu dunia yang kau orang sendiri nampak.

orang gila tak tahu apa itu kasih sayang, jiwa melayang, tak perlu hidup lama. naik tingkat lapan terjun bawah balut sama kain kapan. kau orang apa tahu. mereka cuba bantu.

"better late than never"

cerita tiga.

apa yang naik, apa yang turun? mereka tanya sesama mereka. buka surat khabar kau orang baca sendiri. bila diri sendiri tahu senang tak perlu tanya orang. ini sampai harga cengkodok seketul pun kau orang boleh buat perang lanun. memang gila!

apa guna dunia di hujung jari? kau orang simpan buat kari. apa guna kumpul harta dunia, baik kumpul pahala akhirat sana.bila gua diterbangkan dari bumi si tuah pahlawan melaka, gua boleh lihat satu dunia apa yang akan jadi bila kau orang rasa mitos adalah cerita lagenda. rasa mahu tutup mata jadi orang buta. ini kau orang panggil orang kita. baling batu kasi pecah muka baru gua suka. suka kau orang faham, tapi derita kau orang diam.

kau orang fikir ini bumi Malaya kau orang yang punya mahu buat suka hati kau orang? ingat jangan kau orang rasa ia sudah cukup bermakna. ini masih belum selesai.

2 comments:

  1. yeah perjuangan belum selesai! bila nak bg love story book?

    ReplyDelete