Feb 3, 2011

Itu Aku, Ini Juga Aku. Aku.

lihat pada gambar, apa ada pada benda itu. tapi lihat dengan tenang mungkin ada sedikit rasa rindu. mungkin teringat zaman waktu seklah bila mana kau orang yang kecik gua buli sampai mahu menangis, mungkin juga bila waktu gua kecik kau orang buli kurung gua dalam almari sampai gua lapar gila. itu semua cerita aku dulu.

sekarang?
dunia kalau bukan semakin maju bukan lagi dunia namanya.

dulu kau orang jalan tunduk mungkin sekarang bukan lagi, mungkin pandang depan tapi tiada pandang pada orang sekeliling. besar benar konon diri kau orang sampai si miskin tepi jalan yang hanya mahu duit lebihan kau orang makan pun kau rang sayang, tapi sampai rumah duit itu kau orang buang-buang.

mereka bukan seperti apa yang kau orang sangkakan. mereka adalah seniman. walau buruk rupa, perangai gila tapi bila mereka berhujah mungkin ada sedikit yang kau orang lupa.

gua jalan satu malam dekat padang kota lama. gua lihat ada satu mamat yang kau orang kata dia tidak punya jiwa. tapi gua duduk satu tempat. bila dia lihat pasangan berdua pantun cinta beliau buka. gua terkejut lagu gua menulis di dada. mungki kau orang lupa beliau adalah sebahagian dari hidup dunia. siapa kata hanya pak imam masjid yang boleh buat pasangan berdua lari sambil dalam hati punya rasa malu. bila ayat pantun terakhir seperti perlian bila masa kau orang mahu kahwin pasangan berdua hanya diam dan terus berjalan.

malu kau orang jangan cerita. beliau bukan tiada jiwa cuma sedikit kurang seperti kita.

gua duduk, lihat sekeliling gua. gua hargai ciptaan-Nya. gua perhati ramai yang masih mencari rezeki. walaupun dalam diam itu mereka adalah warga tua yang punya keluarga atau anak-anak yang berjaya.

mereka...

gua fikir, apa ini balasan untuk mereka. mungkin?

ke mana gua jejak di situ gua lihat. gua sama. tiada apa yang berubah. mungkin cara kerana gua dulu periang tapi sekarang seedikit kurang. kerana gua rasa sayang bila gua buang cerita perkara yang gua rasa tak patut gua bilang.

kau orang jangan pandang gua seperti makhluk asing yang pertama kali jejak kaki ke bumi, atau seperti bayi yang baru sahaja lahir tapi terus pandai bercakap. itu kuasa DIA.

depan orang kau orang bangga diri. apa guna kalau kau orang bangga diri tapi belakang kau orang buat perkara yang kau orang maki. hidup bukan sekali jumpa mereka. mungkin ada kali yang kedua atau seterusnya. jadilah diri kau orang seperti mana itu aku dan ini juga aku. bukan siapa, hanya diri kita. bukan untuk mereka, tapi untuk kita.

No comments:

Post a Comment