Feb 13, 2011

Atas Nama Satu Rasa.

Fuh! itu angin yang bertiup, atas batu yang hadapannya Selat Melaka. gua seperti biasa hanya tahu tempat itu. tempat yang selalu gua sendiri pergi tiada kelibat orang lain. ilham yang gua cari, tenang yang gua mimpi, kepuasan yang dapat gua nikmati. mungkin hidup gua bererti bila gua bina satu villa besar, mewah dekat tempat itu. itulah yang gua panggil pantai.

kalau tiada nil, mungkin tiada mesir. kalau tiada melaka, mungkin juga bukan selat melaka diberi nama. nil dan mesir adalah jodoh, sama juga dengan melaka dan selatnya. apa kau orang baru kenal apa itu rasa? atau masih terfikir apa itu jiwa. sebab gua sudah lama diam sahaja.

lama gua fikir. dari negeri yang ua berada sampai ke negeri yang pernah gua bertapa, apa mudah untuk ggua huraikan jawapan bila satu cara pun yang gua sudah fikir tiada jawapan. gila akal gua asyik bertanya sama hati, hati hanya kata, bagaimana?

gua, atas nama satu rasa gua sudah semakin takut pada dunia, semakin jauh pada rasa, semakin jauh untuk semuanya. hilang, semuanya hilang. air mata mengalir, hilang, terus hilang tiada tanda di mana ia jatuh. gua bukan minta apa yang gua mahu, gua cuma rindu pada yang dahulu tapi senangnya kau orang kata semuanya sudah berubah. apa yang kau orang ingin kata sebenarnya?

semua dalam kepala sekarang menjadi tanda tanya. gua cuma perlukan angin yang berlalu dari pantai yang dapat tenangkan gua.

atas nama satu rasa, hua masih sama seperti yang kau orang lihat dan kenal. dan gua masih di situ. datanglah untuk mencari bila kau orang mahu, sebak rasa gua mungkin susah nak padam, tapi riak muka gua, mungkin simpan seribu kenangan. selamat tinggal atas nama satu rasa. selamat tinggal bumi bersejarah. banyak cerita, banyak gembiranya.

No comments:

Post a Comment