Jul 6, 2009

Ini Bukan Kerja Susah, Cuma Beri Bantuan

Bila aku fikir sematang yang mungkin, sebenarnya tak susah kerja ini kalau nak dibandingkan dengan kerja mengecat jalan pada waktu manusia keluar makan tengah hari.

Cerita bermula.

Aku menunggu acap di depan rumahnya. Kami dah lama bercadang nak ke butik pakaian mahal, bundle jazam sepakat.

Tak sempat enjin kereta waja impreza aku hidup, " cha, aku kena hantar orang pergi Ipoh " keluar dari mulut acap.

Mak cik yang telah kehilangan suaminya meminta bantuan dari kami untuk menghantar adiknya yang baru sampai dari India. Orangnya susah, anak ramai, suami sudah tiada. Teringat difikiran band hujan mendendangkan lagu Bila Aku Sudah Tiada.

Dengan deruman sang harimau Toyota Unser corvert Alphard, aku , acap dan zarif bergerak bersama mak cik serta anak perempuannya bersama-sama adiknya yang baru sampai dari India, yang ingin bekerja di Ipoh. Apa yang kami sangkakan amatlah berlainan. Soalan yang kami tanya tiada jawapan. Sepatah perkataan Bahasa Melayu beliau tak tahu. Akhirnya, kami sampai ke destinasi yang dituju, Restoran Kari Kepala Ikan Salim setelah berpeluh-peluh seperti bermain layang-layang di sawah padi.

Selesai sudah kerja kami. Cuba kita sama-sama renungkan. Orang yang datang ke Malaysia, tidak tahu sepatah perkataan Bahasa Melayu pun boleh hidup berdikari. Takkanlah rakan-rakan kita yang punyai pengetahuan walaupun Sedikit dalam penggayaan Bahasa Inggeris tidak boleh menyesuaikan diri di rantau orang?

Kalau hantar aku ke UK tahun depan, wah! 5 tahun lagi aku balik, mungkinkah aku seperti Khairi Jamaludin? InsyaAllah. Hidup di rantau orang, perjuangan kita mesti tetap diteruskan.

Tapi mungkin akan ada yang merindukan Nikmaat, Ayam Goreng Winner, Ha roti Canai, Mee Jawa, McDon, Oldtown dan kawan Nobita nanti. Jangan kau menangis!

2 comments: