Jul 1, 2009

Budak Kecil

Bila kali terakhir aku mengimbas zaman kanak-kanak, remaja dan kemudian dewasa, banyak pengetahuan, dugaan, cabaran, tentang hiudp yang aku dapat.

Ini bukan lg cerita waktu tadika dulu, Arnab dgn kura-kura, Kancil dgn buaya, tapi ini kisah benar.

Kau org waktu 14 tahun, apa kau org buat? belajar, tuisyen, bermain dgn sahabat bukan?

Bukan lg kopi putih pekan lama yg aku selalu lepak, tapi nasi ayam singapura temapat kami (acap dan aku) tuju. Makan tak ingat dunia, bukan lg kopi putih sejuk yg dipesan, hanya kopi o ais kurang manis seperti yg dijanjikan. Enak berbual tentang kehidupan dunia yg penuh dengan pancaroba. Macha haree yg akan berlepas ke Australia (acap) bercerita tentang Prof. Dato' Zainal Kling, bekas pelajar STAR dan juga si petah berkata lunak jiwa bergelora apabila dia mendengar beliau berceramah di stesen radio pada rabu malam.

Enak menjamu selera seperti hari raya, datang seorang budak kecil, memberi salam, ingin menjual kalendar 2010, berpakaian baju warna hijau lusuh, bersongkok, kelihatan penat seperti seharian berjoging. "Adik dari mana?" Aku soal dan jawapan yg diberi, Negeri Sembilan. "Dengan siapa?" lg sekali soalan dari aku, dengan muka letih dan lesu, beliau dtg bersama gurunya. Tidak kelihatan langsung gambaran wajah si pembawa. Wajah kecil yg dtg untuk menjual kalendar itu kami tembak dengan soalan-soalan cepu emas. Dia dtg utk mendapat wang utk menjana Sekolah Maahad utk golongan Tahfiz. Swasta, yuran percuma, ditinggalkan guru untuk menjual kalendar dan dtg bersama beberapa lg yg lain. Kami keluarkan apa yg ada dalam poket. "Duit ini untuk kau, bukan utk sekolah, kau pergi minum dulu, penat tu, sekolah tahfiz jgn melencong. Jadi betul-betul Hafiz" kami akhirkan soal bicara.

Apa kau org fikir?

Ini pernah aku persoalkan dulu, kau org kata swasta, mesti ada fund kau org sendiri. Kau org suruh budak-budak kecil untuk semua yg kau org perlu. Kenapa tidak kau org sendiri? Kalau kau org ikut jalan yg betul mesti kau org dapat. Buat apa adakan Pusat Zakat, Kementerian Pelajaran, macam-macam lg kau org boleh buat. Kau org tak fikir, apa kata bangsa lain? Islam tidak membantu saudara mereka? Kau ckp kerajaan menolak untuk membantu. Kau org pun ikut jalan salah. Cuba kau org iku prosedur yg betul. Kau org kata swasta,yuran semua percuma. Jangan kau org nak salahkan kerajaan saja. Kau org ingat dia org nak hadap kau org saja? Dia org lg banyak masalah. Ekonomi, politik, rasuah, banyak lagi. Dalam dunia tak ada yg percuma. Kalau percuma kenapa kau org jual kalendar? Budak 14 tahun tu kalau seminggu kau org bawak dtg sini sana, seminggu dia org rugi tak belajar.

Jemu aku nak ckp pasal benda-benda mcm ni. Mcm ikan goreng basi, kucing pun tak mau makan kalau bagi hari-hari. Kau org pandai-pandailah fikir sendiri. Tapi aku ingatkan pada adik-adik, Kalau kau kejar dunia betul-betul, akhirat jgn lupa juga dan kalau kau kejar akhirat, kejar betul-betul, jangan melencong.

No comments:

Post a Comment