Jan 9, 2009

Darah rakyat Palestin terakhir

Kolumnis Malaysiakini Josh Hong telah menulis Timur Tengah: tahun suram dihadapan?

Josh menulis dengan mendalam tentang perbualannya dengan seorang artis Indon. Memetik kata-kata kawan artisnya, dia menulis:

"Tanpa sokongan Amerika Syarikat, pihak Israel tak mungkin akan bertindak sebegini jauh". Dan dia meneruskan tentang 'Meletup' di angin Bob Dylan'.

Dia mungkin seorang Muslim 'sekular', tetapi ianya tetap tidak berperikemanusiaan untuk seorang sekularis - dan sesiapa pun - untuk bertimbang rasa dalam pembunuhan tak berdiskriminasi dalam skala ini.

Sifat kemanusiaannya menyebabkan dia menyatakan " ... ia tetap menjadi tidak berperi kemanusianan untuk seorang sekularis - dan sesiapa jua -untuk
bertimbang rasa dengan pembunuhan tanpa diskriminasi di dalam skala sebesar ini ..." dengan penekanan ke atas frasa benar tetapi amat menyedihkan " ... pembunuhan tanpa diskriminasi di dalam skala ini ...", di mana amat menyedihkan ramai lagi rakyat Malaysia tak begitu
memahaminya.

Dengan kebenaran 'buku cek terbuka' dari Amerika Syarikat, Israel telah membunuh rakyat Palestin dengan ganas sekali. Dan untuk memastikan pihak Israel akan berpuas hati dengan mandian darah di Gaza, Amerika Syarikat pada hari Sabtu telah menveto resolusi Majlis Keselamatan PBB " ... memanggil genjatan senjata secepat mungkin di Sempadan Gaza dan Selatan Israel dan meluahkan kebimbangan di atas pertambahan keganasan antara Israel dan Hamas."

Itulah Bush lahanat.Saya cukup mengambil berat tentang kehagansan yang melanda bumi-bumi yang tetindas.marila kita memberi sokongan biarpun hanya dengan wang 10 sen.

No comments:

Post a Comment