Mar 12, 2009

kasih.sayang.dari.hati.

dari hati seorang ibu berkata, "wahai anak, jangan engkau sia-siakan hidupmu dengan perkara-perkara yg jahat, jadikanlah dirimu seorang insan yg dipandang tinggi".

kasih sayang yg lahir dari hati seorang ibu telah menjadikan anaknya seorang insan yg berguna. anak yg kini meningkat dewasa. ibu yg sering risau akan anaknya.

ibu, anakmu tidak akan melukakan hatimu walau sekali.

apa yg hanya anak ini mahu hanyalah restu darimu. dari segala bidang yg anak ceburi.

kemudian pula dtg kasih dari seorang ayah. ayah yg sering mengajar erti sabar. katanya "wahai anak, jangan engkau mengikut perasan, fikirkan apa yg terbaik utk masa depanmu".

kasih ayah yg diberi telah menjadikan anak ini seorang yg merasakan dia mengikut jejak ayahnya. segala dugaan ditempuh dengan kesabaran. hinaan, cacian, apa yg datang hanya utk membuat dirinya melampaui batas, dia tiada tahu. biar Tuhan yg menentukan.

akan tetapi, jika kedua ibu dan ayah anak ini mendapat masalah yg lahir hanya utk mengganggu,. tiada siapa akan dapat tahu apa yg akan anak ini akan lakukan.

ibu dan ayah adalah satu-satunya kurnian tuhan yg tidak dapat seorang anak ganti. kasih sayang ibu dan ayah adalah nikmat yg tiada nilainya. jangan sesekali menderhaka kepada mereka. ramai yg tahu akan perkara ini. akan tetapi, seperti "masuk telinga kiri, keluar telinga kanan". apa yg anda dapat?

jadi, muhasabah diri kita. fikirkan adakah ibu bapa kita membentuk kita dengan akal dan bukan dengan fizikal. tiada salahnya jika kita menegur, setiap insan melakukan kesilpan. niat menegur hanyan utk mengingatkan. walaupun ada insan yg tidak pernah bertemu ibu dan ayah, anggaplah mereka itu yg terbaik. jangan sesekali menderhaka kerana syurga si bawah telapak kaki ibu. fahamilah mereka, kasihi mereka, cintai mereka sepenuh hati dan sepenuh jiwa.

anak ini menyayangi ibu dan ayahnya sepenuh kasih dan sayang. tiada siapa yg dapat mengecilkan hati mereka. ingat, kita hidup di dunia bukan untuk selamanya tetapi hanya utk sementara. perkara yg dikutuk janganlah pernah kta lakukan. biar apa kata org, anggaplah ia hanya utk kepuasan diri mereka. jadilah insan yg berguna.








-shafiq-

1 comment: