Mar 2, 2009

hidup.anda.tentukan.

hidup sepertimana yg anda tentukan.hahaha.korang pernah dengar tak ayat ni?.program ALLY kat tv3 tu la.bile aku dengar je ayat tersebut.berfikir sejenak dalam kotak fikiran aku ni.ape yang die kate memang ade betolnye.takkan hidup korang parents yang tentukan.bukannye tak boleh.pendapat aku mengatekan bukan tak boleh.ade sesetengah perkare yang boleh mereka tentukan.contohnye, mereka tentukan pendidikan kite.tapi sampai akhir hayat.sebab?bukan ape.sesetengah parents nak anak2 mereke ni jadi peguam la, engineer la,ape la.tapi ape jadi nanti kalau anak2 mereke ni tak berminat dalam bidang yang diorang tentukan?diorang terus bergelumang dalam hidup diorang la.memang la mase kite kecik2 dulu diorang tentukan pendidikan kite.abes tu takkan la kite yang tentukan.kalau kite yang tentukan.pagi pegi maen guli dgn ali.tgh hari balik makan nasi.then, keluar semule maen gasing pulak.dah jd tak belajar la mcm tu.lagi satu,ini hal besar la aku rase.kite tentukan pasangan hidup.aku rase tak salah kalau kite mencari pasangan waktu di Universiti.maksud aku rakan+perempian+pertalian rapat+berkongsi pendapat.tapi ade juge yang parents dmereke tentukan.mahu tak mahu kene ikot la.aku dengar dari cikgu aku time sekolah dulu.cikgu pakar pulak tu.hehehe.ape salahnye kan?bukan mengganggu pelajaran kot.bile sedang asyik belajar, kite mendapat support dari "rakan" tersebut.ade saingan.contohnye, si lelaki bersaing dengan si perempuan untuk dapat pointer yg tinggi.ini tidak.dunia mereke mungkin berbeza.memang la betul mereke berpengalaman.takot anank2 mereke ni hanyut dalam arus pecintaan mcm remaja2 yang terlibat dalam zina,sumbang mahram dang sebagainye.tapi, takkan anak2 mereke yang belajar di Universiti2 dalam mahupun luar negare ni tak berfikir.sejauh mane pelajaran yang mereke ambil tu sejauh tu la mereke perlu berfikir.pelajar2 sekarang yang makin meningkat dewasa ni pun satu.berfikir la sejenak.muhasabah diri.yang lima jangan ditinggal.bile setan dah bersatu dengan korang.abes la jawabnye.jadi, berfikir la wahai manusia.jika korang mempunyai akal fikiran yang positif.hidup kaorang adelah sepertimane yang korang plan.jadilah menusia yang minda terbuka.bukan tersepit.gabungkan pengalaman orang2 terdahulu dan kini.renungkan situasi zaman dahulu dan sekarang.satukan idea2 dahulu dan kini.mungkin satu hari nanti kite akan dapat yang terbaik.InsyaAllah~

No comments:

Post a Comment