Jan 30, 2011

Kalau Tiada Mulut Orang Makan Mulut Sendiri, Apa Guna Gigit Jari, Mana Nak Lari?

Kau orang cakap senang kalau tinggal sekeping dua hati kau orang buang dalam tempat sampah lalu kau orang pergi. tapi gua rasa ada sikit dalam hati kau orang langkah kaki kembali mencari. gila, tak siuman punya cerita. kau orang fikir diri sendiri. cari, masih ada saki baki hidup kau orang patut simpan, cari apa itu tenang, lihat apa itu bumi, pandang atas syukur pada Ilahi.

mana kau mahu lari lagi. tanah caci maki kalau kau orang macam ini, bangsa bukan setakat benci, lagi mahu kau orang pergi. tunjuk sana sini apa makna buat diri?

sambil layan lagu Kak Fynn Jamal - 150 juta, gua teringat bila ada dekat Gravy Baby, Seri Kembangan. Kak Fynn punya cafe.

akal kau orang gua sudah tahu ke mana. google cari mana letaknya cafe yang gua cakap.

cari kereta, cari jalan, cari sendiri mana tempatnya...

Tuhan tak cipta makhluk-Nya untuk sia-sia. ada bakat yang belum kau orang jumpa. gua punya senang sahaja, gua duduk satu tempat, janji dapat tidur dapat mandi dan dapat lihat apa yang terjadi. gua hanya tahu mengahargai ciptaan-Nya. gua lihat apa yang kau orang buat, gua dengar apa yang atas sana pusing mereka punya cerita, gua rasa apa yang tangan mereka sedia.

gua lihat mereka macam tiada arah untuk bina apa yang mereka tanya. mereka suka bila lihat kau orang naik bangunan terjun dari tingkat lima. apa punya manusia buat kerja gila. jangan suka-suka guna mulut bila kata-kata kau orang buat satu pusingan patah balik kena batang hidung sendiri. bukan hati yang kau orang patut guna, bukan jiwa yang kau orang patut rasa, tapi akal yang kau orang perlu sedia. gua hanya duduk, tenang dan buat hal gua. lihat apa kau orang nak buat. bila perlu gua akan cakap. tapi dari luar gua memang habis gila punya gembira tapi dalam ada sesuatu yang gua fikir.

apa nak takut berkawan dengan gua?

cuma bukan jadi pelakon tambahan yang tidak tahu berlakon dan hanya tahu berkata ikut skrip yang sudah sedia ada. kau orang jadi kau orang gua rasa sudah bangga. cerita sama orang kau orang bangga-bangga sama diri tapi kau orang sendiri yang tak tahu apa erti. biar jadi kau orang yang tahu diri bercakap seperti ahli pengkaji.

lihat, hati kau orang sudah terasa, jiwa kau orang sudah mahu memaki. apa sidfat itu yang disayangi Ilahi?

biar hanya kosong, tapi penuh dengan suasana...

cuku, tutup, simpan, tinggal buat kenangan apa mahu kau orang ucap.

duduk, senyap, fikir, lontar apa yang sudah difikir.

kalalu itu mulut yang akal sudah fikirkan. ia akan jadi seperti ahli seni yang menangis tentang dunia seni beliau.

2 comments:

  1. op op op. bukan kedai kak fynn.
    kedai famili mertua wani ardy.
    :)

    suami kakak yang kerja situ. :)

    ReplyDelete
  2. oh silap barangkali...
    harap maaf jika ada kesilapan...
    boleh diperbetulkan masa hadapan...

    ReplyDelete