Aug 4, 2010

Saya Tersenyum


Malam. Bulan terang, memamng menarik bila keluar cari ilham karya gua. "GUA"? bukan bahasa yang sahaja gua guna untuk bercakap cara biasa bila berada di khalayak, cuma penyampaian yang dalam karya tulisan.

Gua ter menung satu malam. Lihat bulan bintang terang. Gua suka suasana malam yang gua rasa dah dekat untuk kau orang rasa sama macam gua. Bulan, tahun baru nak datang.

Sambil gua goreng gitar, tulis karya satera yang memang gua minat. Satu perkataan yang gua tiba-tiba katakan. "indahnya". maka perkataan itu yang buat gua tersenyum. Perkataan yang gua tujukan untuk semua perkara indah pada hari itu.

Hari indah, kamu indah.

Kamu, indah berseri-seri. Hari, sunyi sepi bulan terang nyaman tenang. Gua suka suasana ini. Menitis air mata jatuh ke bumi, Ramadhan bakal menjelma lagi. Tadah tangan gua panjatkan, semoga Ramadhan ini membawa berkat untuk ilmu yang gua sentiasa cari.

Hasil karya malam agung aku titipkan di sini.

Malam
Bulan terang dan bintang di sisi
Mencari hari yang datang
Membawa haluan yang tersiri
Berbunyi wahai sang malam
Bersiul untuk masa yang dicari
Lalu...
Aku lihat warna ungu yang indah
Yang menenangkan hati
Menjadikan malam lebih cerah dan berbicara lagi
Embun yang jatuh ke lantai bumi
membawa seribu satu makna untuk akar yang menanti
Aku rindu...
Pada Ramadhan yang akan datang lagi
Aku juga rindu...
Pada bunga ungu yang selama ini aku cari...

Maka malam masih menyepi
Terus bersiul unggas hutan berbunyi
Tapi malam bukan hanya sekali
Aku tersenyum untuk malam yang aku cari
Seribu satu malam yang aku nanti...

No comments:

Post a Comment