Aug 13, 2010

Pagi Jumaat Ceria.

Lampu meja tutup, meja belajar kosong dari kertas yang selalu penuh di atasnya, bekas alat tulis ditutup rapi. Hari ini gua pulang ke syurga. Muka ceria hati gembira rasa bahagia. Sahur tak seberapa, mee goreng telur mata tapi cukup untuk menahan lapar puasa syukur atas rezeki yang gua terima.

Ini mereka punya kerja.

Tidur bukan untuk dunia tapi untuk rehat sekejap sahaja. Tapi hari gua bangun lambat dari biasa, masih sempat bersahur.

Jumaat.

Penghulu segala hari yang kau orang memang suka bila hari ini tamat untuk segala kerja. Kau orang boleh mimpi si laila misteri dalam tidur yang enak sekali. Tapi Ramadhan yang gua nanti bukan sekadar untuk tidur semata. Hanya keikhlasan dari hati. Mencari pahala dari Ilahi. Hari semakin dewasa, hati semakin mencari keagungan Ilahi.

Gua ingin berdialog senja dengan rasa, tapi hati berkias dengan bahasa. Lihat langit, malaikat berpusus-pusu menuju ke arah manusia, bertemu mereka yang mencari pahala daripada-Nya.

Teringat karya-karya rasa dari nama juang muntahdarah. Pejuang bersama yang gua rasa beliau masih ada darah pengkarya dunia.

Ketika sedang berkarya.

damai sahaja suasana senja
pintu neraka tertutup serapat-rapat sifatnya
menjelang tiba bulan paling bermakna
lihat sahaja langit
surga luas terbuka melepaskan awan-awan firdausinya
malaikat-malaikat turun seperti titisan-titisan hujan
terbias zat-zat cahaya mereka menjadi pelangi indah semesta
meraikan menjelangnya rahmat agung teristimewa
seperti tidak terhitung bintang-bintang di angkasa
terangi ghelap raya jiwa-jiwa setiap satu manusia
rezekinya pasti dirasai bagi mereka yang sabar berusaha
lihat langit yang damai sahaja
setan-setan mengikat diri dengan sifat-sifat kedengkian mereka sekadar melihat sahaja kedamaian dan kerahmatan istimewa
nafsu sahaja kekal setia bersama mereka
dan itulah peperangan sebenar manusia
itulah yang harus diwaspada
jangan sesekali gentar kerana malaikat-malaikat surga sudah ada bersama-sama

Bukan sekadar berbicara, tapi tersentak hati gua, seperti Chairil Anwar, meninggalkan karya-karya agungnya untuk dijadikan bahan berbahasa anak-anak Malaya. Gua salah satu darinya. Cuma gua masih belajar untuk berbahasa seperti apa yang dirasa.

Jumaat hari ceria. Karya gua masih belum cukup untuk dirasa semua. Mungkin masih banyak yang perlu gua betulkan. Yang penting untuk hari ini, gua dapat bersantap mesra dengan keluarga tersayang. Buat bunga, mungkin ada esok yang menanti kita untuk santapan Ramadhan bersama. Jangan risau wahai bunga, tidak pernah dilupa walau sedetik tidak bersama. Hanya masa yang dicari tidak muncul lagi. Bersamanya, aku bahagia.

No comments:

Post a Comment