Aug 20, 2010

Cari Dan Terus Mencari

Mencari apa yang dicari tiada halangan untuk mereka yang mencari apa yang dicari. Bayangan yang terbayang diruang fikiran tidak pernah ditinggalkan. Gua rasa mereka mahukan kepuasan untuk apa yang mereka tahan.

Bazar Ramdhan Alor Gajah, 2010.

Inilah kepuasan mereka setelah selesai semua perkara. Menanti masa yang dinanti. Tidak peduli apa yang orang lain cari. Dan dunia yang besar menjadi sekecil seperti sebutir pasir pantai. Mereka bertemu sesama sendiri. Bertegur mungkin untuk yang terakhir kali, mungkin juga untuk yang pertama kali dan mungkin untuk merapatkan silaturrahim yang mungkin tidak mereka ketahui. Bulan yang penuh dengan rahmat, mencari hakiki yang yang tidak terperi.
Sungguh cantik warna-warna yang menarik.

donut Alor Gajah

Memang indah Ramadhan yang penuh rahmat. Gua mencari kebahagiaan yang hakiki. Tapi ada satu air mata yang jatuh ke bumi. Menarik perhatian tapi tidak dikongsi. Tidak pernah mati dalam sejarah dari gua lahir ke muka bumi. Apa yang dirancang mungkin hanya dikurangkan tetapi tidak berhenti-henti. Kadar kemiskinan yang masih ada lagi.

tersembunyi air mata hati

Mencari apa yang kau orang cari. Si kecil yang gua rasa masih ada hati, si kecil yang hati jiwanya besar, mungkin ini si kecil yang patut kau orang contohi. Air mata hati yang berkumpul di kelopak mata gua tadahi dengan doa. Supaya mereka tidak terus begini. Kebahagiaan yang terus dicari mungkin tidak secukup apa yang kau orang nikmati. Biar sedikit tetapi mungkin cukup sempurna walaupun tidak sebesar mana. Doa kau orang yang mengiringi mungkin diterima suatu hari. Apa yang kau orang lihat, kau orang hanya lihat dan terus melihat. Ini bukan yang kau orang mampu buat, mungkin kau orang mampu berkhidmat. Lalu gua capai nota biru bercetak biru, gua hulur untuk membantu. Biar sedikit tapi itu yang gua mampu. Anak melayu ini tidak lagi sanggup utk apa yang dilihat, tidak lagi sanggup untuk apa yang tersirat. Ada perkara yang masih belum selesai.

No comments:

Post a Comment