May 31, 2010

Tari.Gendang.Pejuang.Melayu.Ke.Hadapan.

Bunga Raya.

Jika 53 tahun yang lalu, Pemimpin pertama melaung agungkan kemerdekaan. Rakyat sambut dengan tangisan kegembiraan, meraikan sama kebebasan.

Aku masih mencari naskah lama untuk dirujuk. Satu rencana sesuai untuk dipujuk.

" Bumi dan langit Malaysia menjanjikan tapak kukuh dan langit cerah untuk setiapwarga dapat hidup bersatu dengan penuh muafakat..." - Tun Abdullah, 2007.

Janji dahulu yang kau orang anggap slogan, tapi hari ini aku anggap mungkin sebagai perjuangan dan tanggungjawab. Adakah untuk keadilan dan kesaksamaan? Adakah prinsip bijak demokrasi dan bijak menguruskan negara masih lagi kau orang perlukan?

Mungkin ya dan mungkin tidak.

Perjuangan orang lama tidak membataskan apa-apa. Kau orang lihat sama Tunku Abdul Rahman, memandang untuk berjuang berpuluh tahun ke depan. Aku tak penat untuk bersama kau orang yang masih sayangkan diri kau orang, masih sayangkan bangsa kau orang sendiri.

Sejarah adalah saksi kepimpinan kau orang teraju perjuangan.

Setiap kali aku menulis, Aku titipkan kata indah untuk kau orang renungkan. Masih sayangkah kau orang pada bangsa?

Jangan sesekali penat. Ingat.

No comments:

Post a Comment