May 4, 2010

Global, Berjoget ; Bukan Joget Global?




"selamat datang ke masa depan,
salam sejahtera kami ucapkan,
kembali berpijak di bumi yang nyata,
tiada amaran,
jelma kembali..."


Itu bukan goyang global. Idea tercetus bila lagu joget global dari kumpulan kuku besi Butterfingers yang aku ilham-ilhamkan waktu zaman sekolah dulu.

Tunggu jangan pergi. Apa yang kau orang nak kejar. Tak hilang dunia kau orang kalau kau orang relax membaca buku berdimensi politik, kemelayuan, kedunian dan jangan lupa akhirat.

Mata kau orang buka.

Telinga kau orang pasang.

Bukan aku sorang tapi semua orang.
Calar balar badan boleh hilang tapi calar maruah kau orang nak letak mana. Apa yang aku bahaskan dari dulu kau orang permainkan. Aku peduli apa kau orang nak cakap. Janji aku pasang niat semat dalam diri.

Bak kata adik aku : "whatever!"

Jangan sesat dalam dunia sampai tak ingat masyarakat. Faham tak faham dunia belum kiamat tapi agak dekat. Agak dalam bahasa yang aku guna tapi untuk semuanya aku cetuskan adalah untuk kita.

Biarlah.
Tapi bilahkah?

Sampai ada masa bila cinta kau orang sampahkan, nafsu kau orang pujakan. Sampai bila nak tunggu hari-hari yang kau orang semua macam manusia. Bukan sekarang sudah tapi dulu belum?

Nak tunggu hari bintang jatuhkah?
Kalau nak nak tunggu, sampai bulan jatuh ke riba, bintang sampai ke mana?

Kera di hutan kau orang susukan, anak dalam rumah mati kelaparan.
Cuba kau orang renung-renungkan.

No comments:

Post a Comment