Jul 29, 2010

Hidup, Mahu tak Mahu.

Gua rasa macam baru sehari gua balik kampus. Tapi gua ada rasa macam dah 5 tahun gua study. Hidup, mahu tak mahu gua kena teruskan. Kau orang juga sama. Rasa, fikir, bincang, bising. Semua ada bila kau orang balik kampus. Tidur cukup tak cukup apa gua kisah sebab gua kena kejatr apa yang gua kena kejar.

Gua hadap hari-hari yang tabah. Penuh dengan rasa malu dan hina. Gua rasa hidup macam kau orang lompat dari gunung masuk dalam laut. Otak rasa macam sakit bila permukaan laut libat kau orang punya badan. Pedih macam nak gila.

Kenapa hidup pedih?

Itu bukan soalan yang patut kau orang tanya-tanya. Gua rasa hairan bila orang cari orang untuk tunjuk kau orang adalah orang. Kau orang fikir orang lain nak tengok kau orang sorang. Orang lain kau orang tak peduli.

Nasib baik gua boleh lone ranger. Tak perlu kau orang nak susahkan diri. Gua rasa kau orang nak jadi hero, siap buat benda pelik, pergi kelas siap pakai kaca mata hitam. Itu memnag pelik. Gila punya orang. Gua tak dengki tapi gua malu. Kau orang melayu tapi perangai sikit tak ubah macam orang asli.

Mahu tak mahu gua kena teruskan hidup juga. Gua rela tutup mulut dari gelak sebab gua malu sama itu manusia. Kalau benci dah lama gua maki tapi nasib baik gua bukan macam itu punya gila. Gua duduk, gua lihat, gua hayat. Kau orang mahu perhatian. Silakan gua tak halang tapi kau orang baru, jangan buat gila. Ini dunia baru kau orang belum tahu. Sabar sampai bila kau boleh tahan.


No comments:

Post a Comment