Nov 11, 2010

Agung Si Pekan Lama.

Sampai suatu masa, mereka sudah mula dikenang, dicari malah dirindu. mereka bukan siapa dalam apa yang kau orang rasa. meraka yang kau orang sayang buat selamanya. mereka yang sudah tua hanya menanti saat anak-anak yang seperti kau orang berjaya. saat manis yang kau orang tak lupakan.

cerita si pekan lama.

lama gua dah tak dengar cerita. cuma menanti saat bila masa serta dimana gua nak mula.

si antera masing-masing sedang mengikis tunjang-tunjang fikiran, bercerita tentang akal yang mula meresap terus ke atas kertas yang sedia ada. bila sampai suatu masa, riuh rendah si pekan lama akan berulang lagi. ini masa pondan tua Australia pulang dengan harapan sungai lembing jadi cerita turun gunung basikal bersama.

untuk si bunga yang mereka tanya-tanya, kau orang peduli apa tanya hati sama sendiri siapa bunga pujaan dicari. akal masih boleh berfikir, hati masih boleh merasa.

kau orang mesti cari apa yang kau orang cari, mesti kaji apa yang kau orang sangsi. hidup manusia yang saling mendengki.

aku lihat sekeliling. teman-teman yang sering diperli. kau orang letak dimana mata hati. sikit pun kau orang tak rasa dosa yang kau orang buat.

mana kau orang nak lari.

kau orang tak bawa, melainkan pahala yang kau orang kendng atas dunia. kau orang tak tau apa itu harga yang diberi dunia malah kau orang sogok dengan dosa. sebab itu gua sangat rindu pekan lama tempat gua bertapa. tiada dosa yang gua buat selain bersama teman berseronk menjelajah dunia. teman yang gua rasa teman tiada hilang. teman yang semerdu lagu syair si pari-pari bila menyanyi di puncak Bukit Broga. mana kau orang nak cari.

agungya pekan lama. gua masih tunggu masa waktu serta hari yang sedang dinanti. sepinya Pulau Pandan, betapa jauhnya Laut Oman, itulah rindu gua untuk pekan lama.

gua titip sekilas kata, seindah bicara untuk bunga.

"rama-rama ungu...
kau begitu cantik
sayapmu lebar
kharismamu terpancar
dan kau tak mudah terpesona
oleh kerlipan mata..."

No comments:

Post a Comment